Mijn vraag gaat over...

Motorverzekering

U kunt uw verzekering op ieder moment opzeggen. Dat kan via Mijn ZLM of met een brief.

Heeft u uw voertuig verkocht of is uw voertuig naar de sloop gegaan? Stuur ons dan zo snel mogelijk een kopie van het vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat het kenteken niet meer op uw naam staat. U moet het voertuig verzekeren tot het moment dat kenteken niet meer op uw naam staat. Dat staat in de wet. Dat geldt ook als uw voertuig total loss is.

Nee. Bij verhaalsbijstand vragen wij de verzekeraar van iemand die schade bij u heeft veroorzaakt om die schade te betalen. Op uw motorrijtuigenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en fietsverzekering bij ZLM is verhaalsbijstand meeverzekerd. Verhaalsbijstand gaat over schade die is ontstaan in een verkeerssituatie. Met een rechtsbijstandsverzekering krijgt u ook rechtshulp voor andere juridische problemen. Bijvoorbeeld als u een probleem heeft met uw werkgever of als klant bij een instelling of winkel.

Vaak wel. Maar dat kan verschillen. Wilt u weten of dit voor u geldt? Neem dan contact op met team Klantadvies. U bereikt hen op 0113 - 238 880.

Ja. U mag uw motor aan iemand uitlenen. Veroorzaakt die persoon schade met uw motor? Dan kan dit wel gevolgen hebben voor uw premie. Dat komt omdat de schade er misschien voor zorgt dat u minder schadevrije jaren hebt. Rijdt er altijd iemand anders op uw motor? Geef dit dan aan ons door. Bel daarvoor ons team Klantadvies. U bereikt hen op 0113-238 880.

Ja. Accessoires zijn tot maximaal € 1.000 per schadegebeurtenis standaard meeverzekerd. Boven € 1.000 zijn accessoires alleen verzekerd als u deze aan ons heeft opgegeven en wij ze hebben meegenomen bij het bepalen van het verzekerd bedrag. In de voorwaarden leest u wat er precies onder de accessoires valt.

U kunt een schade online melden via Mijn ZLM of telefonisch via telefoonnummer 0113 - 238 888. Of stuur uw Europese schadeformulier naar ons op. Ons adres is Postbus 70, 4460 BA in Goes. Hier vindt u meer informatie over het melden van uw schade. Soms kunt u schade aan uw motor ook melden via uw mobiele telefoon. Meer informatie hierover vindt u op www.mobielschademelden.nl.

Nee. Als het kentekenbewijs nog op uw naam staat moet u de motor verzekeren. U kunt de verzekering alleen stoppen wanneer u het kenteken laat schorsen. Dat betekent dat u de verzekering en de motorrijtuigenbelasting tegelijk stopzet. Dat kan bij het kentekenloket, RDW-keuringsstation, de RDW-balie of via www.rdw.nl. Ook moet u de motor binnen of op uw eigen terrein neerzetten. Om de verzekering te stoppen stuurt u een kopie van het bewijs van de schorsing met uw internationaal verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) naar ons toe. U kunt een verzekering bij ZLM altijd opzeggen. Maar zorgt u ervoor dat de motor dan wel verzekerd blijft als het kenteken niet geschorst is.

Nee. Maar voor sommige motoren moet u een alarm kopen. Wilt u weten of u voor uw motor een alarm moet kopen? Lees dan meer over diefstalbeveiliging voor motoren.

Ja. Schade aan uw helm, kleding en schoenen vallen onder een allrisk- of beperkt cascoverzekering. U krijgt tot maximaal € 1.000,- terug. Dit krijgt u alleen als er ook schade aan uw motor is die verzekerd is.

 

Jazeker. 'Opzittenden' zijn niet alleen personen die bij u achterop zitten. Ook als bestuurder bent u ‘opzittende’. Overlijdt u bij een ongeval of raakt u invalide? Dan hebben uw familie of u recht op een uitkering van de opzittendenverzekering.

Het antwoord op uw vraag niet kunnen vinden? Neem dan gerust contact met ons op.