Mijn vraag gaat over...

Autoverzekering

Als u al een paar jaar zonder schade rijdt, dan krijgt u korting op uw autoverzekering. Soms krijgt u voor uw tweede auto dezelfde no-claimkorting als voor uw eerste auto. Wilt u weten of dit voor u geldt? Neem dan contact op met team Klantadvies. U bereikt hen op 0113 - 238 880.

Ja. Accessoires zijn tot maximaal € 2.500 per schadegebeurtenis standaard meeverzekerd. Boven € 2.500 zijn accessoires alleen verzekerd als u deze aan ons heeft opgegeven en wij ze hebben meegenomen bij het bepalen van het verzekerd bedrag. In de voorwaarden leest u wat er precies onder de accessoires valt.

U kunt een schade online melden via Mijn ZLM of telefonisch via telefoonnummer 0113 - 238 888. Of stuur uw Europese schadeformulier naar ons op. Ons adres is Postbus 70, 4460 BA in Goes. Hier vindt u meer informatie over het melden van uw schade. Soms kunt u autoschade ook melden via uw smartphone. Meer informatie hierover vindt u op www.mobielschademelden.nl.

Als uw personenauto WA + beperkt casco of allrisk verzekerd is, krijgt u bij diefstal of total loss binnen twee jaar na aankoop van uw auto de aanschafwaarde terug. Na twee jaar en binnen drie jaar nadat u de auto gekocht heeft, krijgt u minder terug. Iedere maand langer dan twee jaar na de aankoop van uw auto, krijgt u 1% minder van de aanschafwaarde. Na drie jaar krijgt u alleen de dagwaarde van de auto. Lees meer over de aanschafwaarderegeling.

U kunt uw verzekering op ieder moment opzeggen. Dat kan via Mijn ZLM of met een brief.

Heeft u uw voertuig verkocht of is uw voertuig naar de sloop gegaan? Stuur ons dan zo snel mogelijk een kopie van het vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat het kenteken niet meer op uw naam staat. U moet het voertuig verzekeren tot het moment dat kenteken niet meer op uw naam staat. Dat staat in de wet. Dat geldt ook als uw voertuig total loss is.

Nee. Als het kentekenbewijs nog op uw naam staat moet u de auto verzekeren. U kunt de verzekering alleen stoppen wanneer u het kenteken laat schorsen. Dat betekent dat u de verzekering, de motorrijtuigenbelasting en APK tegelijk stopzet. Dat kan bij het kentekenloket, RDW-keuringsstation, de RDW-balie of via www.rdw.nl. Ook moet u de auto binnen of op uw eigen terrein neerzetten. Om de verzekering te stoppen stuurt u een kopie van het bewijs van de schorsing met uw internationaal verzekeringsbewijs (voorheen groene kaart) naar ons toe. U kunt een verzekering bij ZLM altijd opzeggen. Dat kan via Mijn ZLM of met een brief. Maar zorgt u ervoor dat de auto wel verzekerd blijft als het kenteken niet geschorst is.

Ja. U mag uw auto aan iemand uitlenen. Veroorzaakt die persoon schade met uw auto? Dan kan dit wel gevolgen hebben voor uw premie. Rijdt altijd iemand anders in uw auto? Geef dit aan ons door. Bel ons team Klantadvies. U bereikt hen op 0113 - 238 880.

Dat is voor een deel zo. Als u met uw caravan of aanhanger schade veroorzaakt aan iemand anders, valt dit onder de WA-verzekering van uw auto. Als u zelf schade veroorzaakt aan uw caravan of aanhanger, valt dat daar niet onder. Daarvoor kunt u wel een aparte cascoverzekering afsluiten. Daarop zijn bijvoorbeeld brand, diefstal en schade na een aanrijding verzekerd.

Nee. Bij verhaalsbijstand vragen wij de verzekeraar van iemand die schade bij u heeft veroorzaakt om die schade te betalen. Op uw motorrijtuigenverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en fietsverzekering bij ZLM is verhaalsbijstand meeverzekerd. Verhaalsbijstand gaat over schade die is ontstaan in een verkeerssituatie. Met een rechtsbijstandsverzekering krijgt u ook rechtshulp voor andere juridische problemen. Bijvoorbeeld als u een probleem heeft met uw werkgever of als klant bij een instelling of winkel.

Als uw auto allrisk verzekerd is, bent u verzekerd voor pechhulp in het buitenland. U bent niet verzekerd voor pechhulp in Nederland. Wilt u hier meer over weten? Lees dan het hoofdstuk 'Hulpverlening' in de voorwaarden.

Het antwoord op uw vraag niet kunnen vinden? Neem dan gerust contact met ons op.